Praktijk voor spirituele

en persoonlijke inzichten


Blog

Blog 5


Een korte uitleg over een huistekening van een 7 jarige kunstenaar.

Als een kind een huis tekent , tekent een kunstenaar (symbolisch) zichzelf.

De meeste huizen worden met een basis vierkant getekend met een dak in de vorm van een driehoek. Het basis vierkant is met stabiele lijnen getekend alleen mist de onderkant, ook staat het huis niet volledig op de grond. Dit geeft aan dat het kind onzeker is, dit zie je ook terug in de ramen, die hebben allemaal een kruis wat extra versteviging biedt. Het dak geeft aan hoe de relatie tussen vader, moeder en het kind is. De lijnen van het dak zijn bijna allemaal even lang, dit houdt in dat zowel de relatie tussen vader en moeder, alsook met het kind stabiel is. Het blauwe raam in het dak benadrukt extra dat de band met beide ouders belangrijk is voor de kunstenaar, het blauwe puntje in het raam aan de bovenkant betekend dat het kind extra aandacht zou willen hebben en iets zichtbaarder zou willen zijn. De oranje voordeur laat zien dat het kind open staat voor contact maar omdat er gras voor de deur is getekend zal je wel moeite moeten ondernemen om echt bij haar binnen te komen. De regenboog die over het huis is getekend staat symbool voor verandering en bescherming, de kleuren geven levensvreugd weer, warmte, intelligentie en verdriet, dit komt over een met de periode in het leven van de kunstenaar. De 6 harten staan symbool voor evenwicht en vrede. De kunstenaar is iemand die zich richt op datgene waar die geïnteresseerd in is en kan de focus langer vasthouden dan andere. Het kind is uitbundig, begaafd met de kunst van manipulatie en slim genoeg om te weten hoe het te gebruiken. Tevens heeft de kunstenaar gevoel voor stijl en de individuele flair is er één die niet onopgemerkt blijft. Verder is onafhankelijk zijn belangrijk , houdt er niet van om tegengehouden te worden, elegant, charmant en verrassend aangenaam .

Dankjewel voor de tekening 

Blog 4


een klassieker . Een koppoter van een jonge kunstenaar, 3 jaar en 3 maanden. Deze tekening is van een peuter die een nieuwe teken fase is ingegaan , een eerste ( herkenbare) menselijk figuurtje. Zodra peuters koppoters gaan tekenen, tekent een kind zichzelf . Dit past goed bij de peuterfase, daar zijn ze op zichzelf gericht . De kunstenaar heeft zichzelf op een mooie, spontane wijze weergegeven. De koppoter heeft twee benen, een duidelijke mond, neus en beide ogen zijn in de vorm van een bloem getekend. Het hoofd is groot getekend , wat symbool staat voor alles wat er zich in het hoofdje van de kunstenaar afspeelt , veel denkactiviteit. De grote glimlach die duidelijk aanwezig is zorgt ervoor dat het gezicht een positieve uitdrukking heeft, dit komt terug in het karakter van de kunstenaar. De tekening is in een paarse kleur getekend wat de individualiteit symboliseert , de ogen die als bloemen zijn getekend , benadrukken nog eens extra de levenskracht van de jonge kunstenaar . Alles wat de kunstenaar heeft getekend komt overeen met het karakter , deze is trots , energiek, intelligent , en heeft een krachtige , kleurrijke onstuimige persoonlijkheid.

Dankjewel voor deze tekening 

Blog 3


Mijn praktijk in de praktijk .

Een gezinstekening in de kleur roze . De kunstenaar is bijna 4 jaar , de jongste in het gezin . Kinderen in de leeftijd van 3,5-4 jaar tekenen verlengde koppoters . Je ziet bij deze verlengde koppoters al verschillende details ; er zijn zintuigen aanwezig . De monden bij papa en mama zijn duidelijk aanwezig , deze staan symbool voor communicatie. De kinderen kunnen met beide ouders goed praten . De mond staat ook symbool voor voor het geven en ontvangen van liefde. Zo mooi om te zien dat de liefde er af spat in combinatie met het kleurgebruik. Je kunt vaststellen dat er in dit gezin veel liefde en zachtheid aanwezig is. Papa en mama staan centraal in de tekening , kinderen tekenen in het midden wat belangrijk voor hun is. Het jongste kind staat dichtbij mama en kijkt haar richting op, het oudste kind is in de buurt van papa getekend en is al vrij zelfstandig, maar hij houdt wel een oogje in het zeil. De kunstenaar heeft bij zichzelf haren getekend, deze sprieten staan symbool voor denkactiviteit, er gebeurd op dit moment veel in het hoofdje. Er zijn geen armen en/of handen getekend, hieruit kun je afleiden dat contact maken met de buitenwereld lastig is of de kunstenaar is er nog niet aan toe. Je ziet dit ook terug in de tekening , want deze is verder leeg, de buitenwereld speelt nog geen belangrijke rol . De buitenwereld is afgeschermd door een kader om het gezin, dat geeft ook aan dat de kunstenaar behoefte heeft aan grenzen . De kunstenaar staat wel rechtop, maar leunt nog een beetje naar het verleden en de andere gezinsleden richting de toekomst. Het rechtop staan van de kunstenaar geeft weer dat er een ontwikkeling bezig is om de buitenwereld anders te gaan aanschouwen. Dit alles komt overeen met het karakter van de kunstenaar , die houdt graag vast wat bekend is. De kunstenaar is rechttoe-rechtaan, bedekt niet wat er gezegd moet worden, maar vindt het lastig om de waarheid over zichzelf aan te horen. De kunstenaar is iemand die graag alles op zijn eigen manier doet.

Dankjewel voor de mooie tekening 

Blog 2


Mijn praktijk in de praktijk .

Een korte uitleg over een peutertekening .

De kunstenaar is 2 jaar en 8 maanden .

Deze tekening bestaat uit stippen , slangvormen, spiraal- en eivormen. De slangvormen staan symbool voor prestatiedrang en gericht handelen . Dit kun je bij peuters terug zien in hun spel , bv met auto’s gericht ergens naar toe rijden.

In de tekening zie je verschillende peuterfases waarin de kunstenaar zich begeeft . De jonge fase van geborgenheid is nog duidelijk aanwezig als ook de verandering naar het gericht handelen . De slangvormen in deze tekening staan voor frustratie, zeker als er iets niet lukt bij de kunstenaar kan er een driftbui ontstaan .  Lang leve de peuterpubertijd . De eivormen in de tekening staan voor het gevoel om ergens bij te horen maar ook een verlangen : “ dat wil ik graag hebben “. Wie weet teken jezelf soms nog onbewust met pen een cirkel om iets wat je graag wilt hebben .

Heel duidelijk zijn de stippen in de tekening , deze worden door 2-3 jarige vaak in combinatie met andere vormen getekend . De kunstenaar wil letterlijk een punt maken : “ Hè , kijk mij eens !”.

Zowel de tekening als het kleurgebruik zijn een mooie weerspiegeling van het karakter van de kunstenaar. Bruin is een aarde kleur en staat symbool voor een mix aan gevoelens ( frustratie , boosheid, maar ook geborgenheid en structuur ). Geel staat in deze tekening symbool voor levendigheid , jaloezie en intelligentie , roze voor liefde en zachtheid .  De kunstenaar is een tegenstrijdig type , op het ene moment dominant en boos en op het andere moment gevoelig en onzeker . Verder is de kunstenaar een avontuurlijk type en betrekt graag andere daar in mee . De kunstenaar zit vol goede bedoelingen , is hulpvaardig en heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel. 

Bedankt voor de mooie tekening .

Blog 1


De wereld van kindertekeningen,  WELKOM!

Graag neem ik jullie mee in de wereld van een tekening.

Een tekening is altijd een momentopname. 

En wat zie ik dan in zo'n tekening, waar let ik op ?

In mijn blogs ga ik een kleine uitleg geven over een tekening.

Op mijn site Praktijk Yula schittert deze tekening van de twee figuren.

Deze tekening is gemaakt door een kunstenaar in de leeftijd van 5 jaar. Je ziet al vele details. De figuren zweven nog en dat mag want vanaf een jaar of 7 krijgt alles een vaste plek en zakt een tekening.

Het valt je misschien op dat er nog geen nek is getekend, die worden getekend in de leeftijd tussen 6 en 7 jaar. Ook zijn er geen oren zichtbaar. Dit kan zijn omdat de kunstenaar deze is vergeten te tekenen of omdat ze tijdens het tekenen even niets wilde horen, je letterlijk even afsluiten voor iets.  Verder zie je aan het linker figuurtje dat de band met moeder nog belangrijk is alhoewel dit figuurtje zich wel op een kruispunt begeeft om hieraan een andere richting te geven. Het linker figuurtje is  (nog)  gevoelig voor prikkels vanuit de buitenwereld.  Het rechter figuurtje is een denker, en de spiraalvormige haren symboliseren de ontwikkelingsfase waarin de kunstenaar zich begeeft. De kleur paars staat in deze tekening  voor individualiteit, dat zie je ook terug in de tekening want beide figuren staan los van elkaar. Er zijn ook hartjes getekend en hartjes zie je vaak bij meisjes die graag aardig gevonden willen worden. 

Lijkt het je leuk om een kleine, gratis uitleg over een tekening te krijgen in een blog en mag ik een tekening van jou gebruiken?  stuur me dan een duidelijke foto van die tekening naar info@praktijkyula.nl                                                                           

***Ik noem geen naam van de kunstenaar in de uitleg maar de uitleg is wel publiekelijk.***

Share by: